Tijdens mijn lezingen en trainingen ‘Opvoeden in Vertrouwen’ onderzoek ik samen met de deelnemers hoe je geweldloos communiceren kunt inzetten bij het opvoeden en onderwijzen van kinderen. Hoe houd je rekening met de gevoelens en behoeften van kinderen zonder die van jezelf als opvoeder of leerkracht te veronachtzamen? Waarom zou je spaarzaam gebruik maken van belonen en straffen en wat zijn de alternatieven? Hoe ga je om met regels? Hoe geef je je grenzen aan?
Natuurlijk oefenen we ook met concrete voorbeelden uit de praktijk, maar de tijd is altijd te kort en mensen gaan vaak met meer vragen naar huis dan ze zijn gekomen.

Ook mensen die mijn boek ‘Opgroeien in Vertrouwen’ hebben gelezen blijven soms met prangende vragen zitten, die voortkomen uit een behoefte aan concrete steun bij het zetten van stappen op de weg van geweldloos opvoeden.

Voor deze mensen, en voor alle andere opvoeders die steun zoeken bij het toepassen van geweldloos communiceren in hun omgang met kinderen, heb ik de service HULP BIJ GEWELDLOOS OPVOEDEN ontwikkeld.

Hoe werkt HULP BIJ GEWELDLOOS OPVOEDEN?

Je stuurt je vraag naar ja.mol@zonnet.nl. Dan krijg je een verzoek om geld over te maken. Zodra dit binnen is beantwoord ik je vraag. Ik hoor graag precies waarin je vastloopt. Mijn ervaring is dat ik weinig achtergrondinformatie nodig heb om te kunnen helpen. Dus je hoeft niet zoveel uit te leggen.

Een vraag zou er zo uit kunnen zien:
Ik woon in Haarlem en breng en haal mijn kinderen naar en van school met een bakfiets. Ik heb een dochter van 5, een zoon van 7 en een zoon van 9. De oudste fietst naast mij op zijn eigen fiets. Laatst begonnen de kinderen ruzie te maken, net toen we tegen een brug op probeerden te komen op een druk punt. Ik begon te schreeuwen dat ze op moesten houden met ruzie maken maar ze gingen gewoon door. Wat had ik anders kunnen doen?

Mijn antwoord zou als volgt kunnen klinken:
In mijn antwoord geef ik aan wat je concreet zou kunnen doen en/of zeggen. In mijn verhaal vind je ook algemeen bruikbare richtlijnen. Deze richtlijnen zijn onderstreept.

Aangezien er een gevaarlijke situatie kan ontstaan, begin je met het inzetten van ‘beschermende macht’. Je maakt duidelijk wat je wilt. Dit kan zonder verwijten en oordelen. Het zou als volgt kunnen klinken:
‘Ho, wacht even, ik wil eerst de bakfiets over de brug zien te krijgen. Anders houden we het verkeer op.’ Hier geef je al je aandacht aan en je luistert nog even niet naar de ruziënde kinderen.
Dan geef je aan dat je hen serieus neemt en aandacht hebt voor het feit dat hen iets dwars zit: ‘Ik hoor graag wat jullie dwars zit. Het liefst wil ik nu naar huis rijden en er dan met jullie over praten. Zou het lukken om het even te laten rusten?’
Als beide kinderen of een van beide dat niet wil of kan, zou je kunnen kiezen voor aandacht geven aan hun gevoelens en behoeften door aan de kant te gaan staan en vragen te stellen om achter hun behoeften te komen, bijv. Wat zit je dwars? Of als je een vermoeden hebt in welke richting het gaat; Vind je dat hij te dichtbij komt en wil je even met rust gelaten worden?

Als je hier geen tijd voor hebt of als je bijv. niet in de stromende regen wilt blijven staan, kies je voor aandacht geven aan je eigen gevoelens en behoeften. In dit geval betekent dit dat je een grens trekt en de regie neemt. Tegelijkertijd blijf je in verbinding met dat hen iets dwars zit. Je bent daar duidelijk over, bijv. zo: ‘Ik begrijp dat jullie iets dwars zit en dit het liefst meteen uitvecht. Ik gun jullie dat best, maar ik kan nu niet met jullie meedenken. We gaan nu naar huis en ik heb alle aandacht nodig bij de bakfiets en de weg. Ik wil ook dat jij (tegen de oudste) veilig thuis komt. Dus let alsjeblieft niet op hen maar op de weg.’ Als ze dan toch blijven bakkeleien is alles wat jij doet zo goed en zo kwaad als het kan veilig proberen thuis te komen. Je hoeft op dat moment niks met hun ruzie, behalve hen beschermen tegen ongelukken. Jij neemt jouw verantwoordelijkheid en laat hun verantwoordelijkheid bij hen. Dus je hoeft hun ruzie ook niet te veroordelen. Dat kan hooguit in de weg zitten omdat het een deel van je aandacht zal opeisen.

Over mijn antwoord kan nog een of twee keer heen en weer worden gemaild.

Wat kost deze service?

Voor dit geheel betaal je 30 euro (tot 15 mei 2014 is dat 20 euro). Voor dit geld krijg je niet alleen antwoord op je eigen vraag. Je krijgt ook een inlogcode en een wachtwoord waarmee je tot het eind van dit kalenderjaar inzage krijgt in alle vragen en antwoorden van andere vraagstellers.

Wil je niet dat jouw vraag en mijn antwoord gepubliceerd worden, dan kun je dat aangeven. Ons emailgesprek blijft dan onder ons.

Mocht je met mij in gesprek willen over je opvoedvragen, dan kun je in mijn praktijk of via de telefoon of skype door mij gecoacht worden. De kosten hiervoor zijn 65 euro per uur. Alle bedragen zijn inclusief 21 % btw.

Registreren

Wil je gebruikmaken van deze service? Stuur dan je vraag naar ja.mol@zonnet.nl en je krijgt zo spoedig mogelijk antwoord.